انواع دیسک مجازی در Hyperv

در این مقاله شما با انواع دیسک مجازی در Hyperv آشنا می‌شوید.

مدار Hyper-V شما میتوانید سه مدل دیسک مجازی داشته باشید. انواع دیسک مجازی به صورت زیر میباشد:

  • Fix
  • Dynamic
  • Differencing

 Fix و Dynamic:

1

 Fix و Dynamic از انواع دیسک مجازی در Hyperv هستند که به مقایسه آن‌ها می‌پردازیم.

دیسک های Fix و Dynamic را میشناسیم. برای مثال در دیسک داینامیک اگر یک دیسک 200 GB درست کنیم ابتدا یک فایل خیلی کوچک درست میکند و با افزودن Data درون آن Dynamically Expanding میشود. Performance این دیسک در مقایسه با دیسک Fix پایین است و IOPS بالایی دارد، چون هروقت که بخواهید در دیسک بنویسید دیسک باید Expand شود و سپس Write شود. اصطلاحا Expand شود و سپس Zero Fill یا Zero Out شود. یعنی در سکتورها با بیت های 0 پر شود که امکان Write روی آن وجود داشته باشد. اما دیسک Fix از این لحاظ نسبت به دیسک Dynamic مزیت دارد. زیرا دیسک Fix قبلش کل فضا رو گرفته و کل فضا هم Zero out کرده و آماده Write کردن است. پس Performance دیسک Fix بیشتر از دیسک Dynamic است.

تمامی VM هایی که خیلی I/O Intensive هستند مثل برنامه های دیتابیسی مانند SQL Server، File Server، Exchange Server و .. پیشنهاد اکید میشود که دیسک شان Fix باشد. حالا VM های دیگر مثل DC ها را میتوان از دیسک Dynamic استفاده کرد.

 Differencing

Differencing  یکی از انواع دیسک مجازی در Hyperv است.

تصور کنید یک HV داریم که به ما گفته شده 20 تا VM ئه ویندوز 7 درست کنیم. این یعنی 20 بار باید ویندوز را نصب کنیم. هر یک ویندوزی که نصب میشود حدود 12 گیگ فضا میگیرد یعنی در کل 240 گیگ فضا وجود دارد. حالا کاری که میتوانیم کنیم این است که یکبار یک VM نصب کنیم که ویندوز 7 روی آن نصب میشود و حدود 12 گیگ فضا میگیرد. بعد دیسک آن را برمیداریم و این دیسک را به عنوان Master Image استفاده میکنیم. یعنی VM  را پاک میکنیم و فقط دیسک تنهای آن را میخواهیم. سپس  از روی این دیسک، دیسک های Differencing درست میکنیم. حالا یک دیسک جدید درست میکنیم که Parent آن این دیسکی است که به عنوان Master درست کردیم. از این به بعد این دیسک Differencing را به هر Virtual Machine دهیم و روشنش کنیم از Parent ویندوز 7 را میخواند و هر Write و Edit ای که انجام میشود را در دیسک اختصاصی Differencing خودش انجام میدهد. یعنی در دیسک Differencing فقط تغییرات هر VM است و Write ها در این دیسک است که فضای به مراتب کمتری میگیرد. یعنی دیسک اصلی دست نخورده باقی میماند و فقط Read انجام میشود. حالا اگر ما 20 دیسک Differencing درست کنیم و Base اصلی ویندوز دست نخورده باقی مانده است. حالا تصور کنید هرکدام از این 20  VM مثلا 1 GB تغییرات دارند، در این شرایط 20 تا 1 گیگ و یک 12 گیگ  فضا اشغال میشود که مجموعا  32 گیگ میشود که بیش از 200 گیگ صرفه جویی کرده ایم. فقط باید به این نکته دقت کنید که اگر از روی یک دیسک Master تعداد زیادی دیسک Differencing ساخته شود تنها اتفاقی که میوفتد افت Performance است و البته یک Dependency بزرگ که این n تا دیسک Differencing به Master Disk دارند. یعنی اگر Master از بین برود دیگر 20 تا VM در دسترس نخواهد بود. بنابراین این روش Design دارد تا این مشکلات را بتوانیم بهتر کنترل کنیم که در آینده یاد خواهیم گرفت.

راه اندازی دیسک Differencing

همانطور که گفتیم دیسک Differencing دیسکی است که یک Parent) OS) دارد و از آن Parent همیشه Read میکند و تغییرات هم در همان دیسک Differencing ، Write میشود.

روی VM کلیک راست میکنیم و روی Virtual switch manager کلیک راست میکنیم:

2

همانطور که مشاهده میشود در این منو مشخص میشود که VM به چه سوییچی متصل است و همانطور هم که گفتیم وقتی تیک Allow management operating.. میخورد یعنی خود Host هم از همون Uplink ارتباط داشته باشد.

به جز این سوییچ های Private و Internal و External سوییچ های دیگری هم وجود دارد که ما میتوانیم در Hyper-V استفاده کنیم و برای خود Hyper-V هم نیستند. برای مثال شرکت سیسکو سوییچی  به نام Nexus 1000V دارد. این سوییچ رو وقتی میخریم یک CD تحویلمان میدهند. یعنی یک سوییچ نرم افزاری است. ما این نرم افزار را در Hyper-V Server نصب میکنیم و آن وقت مشاهده میکنیم که در سوییچینگ یک سوییچ سیسکو Nexus 1000 V اضافه شده است و VM ها را میتوانیم به آن وصل کنیم. آن

در اینجا بحث مربوط به سوییچینگ را می­بندیم و میخواهیم تستهای مربوط به دیسک ها را انجام دهیم.

 تست های مربوط به دیسک های مجازی

  Expand کردن دیسک مجازی

وارد Diskmgmt.msc میشویم.

3

تصور کنید 127 GB دیسک پر شده است و به دیسک نیاز داریم. یکی از مزایای Virtualization این است که میتوانیم خیلی راحت دیسک یک VM را Extended کنیم. برای اینکار به منوی File و از آنجا به Settings میرویم. در پنجره ی باز شده روی Hard Drive کلیک میکنیم و روی Edit کلیک میکنیم(اگر VM روشن باشد یک سری تنظیمات را نمیتوان انجام داد به همین منظور ابتدا VM را خاموش کنید سپس تغییرات را اعمال کنید).

وقتی Edit را زدیم Next میکنیم.

4

5

سپس در مرحله ی بعدی:

6

روی Expand کلیک میکنیم و Next را میزنیم:

7

در اینجا تعیین میکنیم 127 GB مثلا 200 GB بشود. سپس Next میکنیم و در انتها Finish. سپس VM را که دوباره روشن کنیم مشاهده میکنیم که دیسک اضافه شده است. توجه کنید روی دیسک فیزیکی باید این میزانی که اختصاص میدهید را جای خالی داشته باشد .

همانطور که مشاهده میکنید 73 GB اضافه شده است که میتوانیم به هر شکلی که میخواهیم آن را مدیریت کنیم.

8

اضافه کردن دیسک جدید به VM

با این کار دیسک را Expand کردیم. حالا میخواهیم یک دیسک جدید به VM اضافه کنیم. روی Controller مربوطه میرویم (برای مثال روی SCSI) و در آنجا یک Hard Drive را  Add میکنیم:

9

در مرحله ی بعد روی New کلیک میکنیم:

10

 یک دیسک بسازیم و Next میکنیم:199

Next میکنیم:12

برای مثال در اینجا Fixed size را انتخاب میکنیم. Next میکنیم:

13

نام و جای آن را در اینجا مشخص میکنیم و Next میکنیم. در مرحله بعدی حجم دیسک را مشخص میکنیم:

14

در انتها Finish میکنیم. همانطور که مشاهده میکنید دیسک ساخته شده است.

15

برای این دیسک جدید باید یک فایل 1 GB هم ساخته شده باشد:

16

مشاهده میکنید که یک فایل 1 GB هم ساخته شده است. اگر دقت کرده باشید Win7-Gen1 در اینجا حدود 8 GB است ولی در VM به ما 200 GB نشان میدهد و این فرق دیسک Fix و Dyanamic است.

  • نکته ی بعدی این است که VM وقتی روشن است میتوانید به کنترلر SCSI آن online یک دیسک جدید اضافه کنید. اما برای اضافه کردن به کنترلر IDE باید حتما VM را خاموش کنید.
  • VM ئه Generation 2 اصلا کنترلر IDE ندارد و مهم هم نیست چون SCSI  بهتر است.
  • این که خیلی کارها را در حین روشن بودن VM و online میتوانیم انجام دهیم از قابلیت های Hyper-V ی 5 یعنی Hyper-V 2016 است.

به تصویر زیر نگاه کنید. روی VM کلیک میکنیم و به منوی Hard Drive  میرویم. گزینه ای به نام Inspect داریم ، Inspect در معنای لغوی یعنی بازرسی کردن.

17

روی Inspect کلیک میکنیم و اطلاعات دیسک را از آن مشاهده میکنیم:

18

امیدواریم با خواندن این مقاله انواع دیسک مجازی در Hyperv را یاد گرفته باشید.

نویسنده:مهندس محمد آجورلو

admin

    دیدگاه‌ها