مجازی سازی در دیتا سنتر (بخش آخر)

مجازی سازی در دیتا سنتر (بخش سوم)

منابع ذخیره سازی ( Storage Resources )

منابع ذخیره سازی به دستگاها و سیستم هایی که هدف اصلی آنها ذخیره سازی دائم اطلاعات دیجیتال می باشد، اطلاق می شود.این دستگاهها شامل دیسک ها ، نوار های مغناطیسی ، سیستم ذخیره سازی بصورت RAID و هر گونه دستگاهی که برای ذخیره سازی دائم اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرد ، اطلاق می شود.

11

در حالی که در گذشته این دستگاهها ذخیره سازی مختص به یک سیستم خاص بود با ظهور شبکه های ذخیره سازی نوین می توان این منایع ذخیره سازی را به صورت مشترک و مجازی شده برای پشتیبانی از تمامی منابع محاسباتی متصل به شبکه ذخیره سازی مورد استفاده قرار داد.

عملیات (Operation)

عملیات در یک مرکز داه عبارت است از پیاده سازی ، نگهداری و باز یابی اطلاعات ، انجام این فرایند در مراکز داده امروزی گاه بسیار پیچیده ، زمانبر و همراه با خطاست.برای حل مشکلات مربوط احتیاج به دانش زیادی در تمامی زمینه ها  از جمله شبکه ، سرورها و تجهیزات ذخیره سازی حتی در ادارات و سازمانهایی که از استانداردهای ITIL استفاده می کنند برای انجام امور مربوط به هر کدام از قسمت ها از افراد و مدیران جداگانه بهره گرفته می شود.شرکت سیسکو برای ساده سازی و مدیریت این گونه سیستم های از ابزارهای مختلفی از قبیل Cisco UCS Manager  ،Cisco Data Center Network Manager  ،Cisco Application Network Manager استفاده می کنند.

Capture1

شعب(Branch Offices)

هدف اصلی هر سازمانی این است که کاربران واقع در شعبات مختلف بتوانند همانند شعبه مرکزی به صورت دائم و با کیفیت بالا از سرویس های ارائه شده در مرکز داده استفاده نمایند.

با یکپارجه کردن زیر ساخت های شعب شامل سرورها ، ذخیره سازی و پشتیان گیری از اطلاعات در مرکز داده ، باعث کاهش هزینه در سخت افزار، نرم افزار و باعث بهبود امنیت و افزایش کارایی و سرویس می گردد.

تجهیزات مورد استفاده در این بخش :

Capture33

بازیابی نقصان (Disaster Recovery)

يكي از مهمترين مسائلي كه از زمان رواج تجارت الكترونيك در دنياي تجارت مد نظر قرار گرفت، چگونگي برخورد با حوادث و جلوگيري از بروز آنها بوده ‌است. قطع فعاليت‌ها در شبكه اطلاعاتي و ارتباطي، نه تنها موجب ايجاد هزينه‌هاي ظاهري نظير هزينه تعميرات، هزينه از دست دادن اطلاعات و … مي‌تواند باشد، بلكه هزينه‌هاي پنهان مهمي نظير نارضايتي مشتريان و از دست دادن آنان را نيز براي سازمان ايجاد مي‌نمايد.
در اين رابطه تهيه روش ” طرح مواجهه با حوادث غيرمترقبه و تداوم كسب و كار” (DRP/BC) براي سازمان‌ها پيشنهاد مي‌گردد. ذخيره‌سازي مناسب براي داده‌ها و اطلاعات مي‌تواند يكي از راه‌هاي پيش‌بيني شده براي رفع مشكل باشد، ولي اين موضوع تمام آن چيزي نيست كه بتواند باعث جلوگيري از صدمات بالقوه حوادث باشد. در DRP/BC  اقدام جهت رفع مشكل، فقط اهميت ندارد، بلكه نحوه اجراي فعاليت‌ها و استمرار آن و جلوگيري از قطع فعاليت‌ها نيز حائز اهميت بوده و طرحي موفق مي‌باشد كه توان ايجاد استمرار در فعاليت‌هاي كسب و كار را دارا باشد در غير اين صورت طرح، نامناسب مي‌باشد.
DRP/BC  يك زنجيره از فعاليت‌هاي لازم و عكس‌العمل‌هاي مناسب براي رفع مشكل ايجاد مي‌نمايد كه بايد توسط افراد و تيم‌هاي از قبل تعيين شده صورت بپذيرد.
در واقع برنامه مواجهه با حوادث غيرمترقبه و تداوم كسب‌ و كار به بخشي از سيستم مديريت در سازمان اطلاق مي‌گردد كه بر پايه راهبري مخاطرات كسب و كار قرار داشته و هدف آن طراحي، پياده‌سازي و اجراي فعاليت‌هاي لازم در زمان وقوع حوادث غير مترقبه به منظور كاهش اثرات مخرب آن، ايجاد فضاي مناسب براي جلوگيري از وقوع حوادث و استمرار در اجراي فعاليت‌هاي عمده سازمان در زمان وقوع حوادث مي‌باشد.

نویسنده : مهندس محمد آجورلو

 

admin

    دیدگاه‌ها