مایکروسافت System Center

مایکروسافت System Center

مایکروسافت System Center

امروزه سازمانها با توجه به شرایط اقتصادی جهان مستمرا” به دنبال راه‌حل‌هائی جهت مدیریت موثر بر منابع وکاهش هزینه‌های خود می‌باشند. از طرفی اهميت استمرار خدمات فناوری اطلاعات در سازمانها به حدي است که هم اکنون متخصصین باید شبکه‌های اطلاعاتی را بصورتي طراحي کنند تا توانايي پاسخگوئي سریع به نيازها را با ضریب دسترسی  (availability 99.999%) داشته باشند. از مواردی که کمک شایانی به مدیریت کارآمد، کاهش هزینه، و استفاده بهینه از منابع IT و افزایش دسترس‌پذیری سرویسهای آن می‌نماید، فناوری‌های رایانشابری یا Cloud Computing ، مانیتورینگ جامع و مدیریت کلاینتها می‌باشد.

  • Cloud Computing چیست؟

موسسه ملی فناوری و استاندارد آمریکا رایانش ابری را اینگونه تعریف می‌کند:

” رایانش ابری مدلی است برای فراهم كردن دسترسی آسان، بر اساس تقاضای کاربر از طریق شبکه به مجموعه‌ای از منابع محاسباتی قابل تعریف و پیکربندی (همانند شبکه‌ها، سرورها، فضای ذخیره‌سازی، برنامه‌های کاربردی و سرویس‌ها) که اين دسترسي بتواند با کمترین نياز به مديريت منابع و یا نیاز به دخالت مستقيم فراهم‌کننده سرویس‏ به سرعت فراهم شده یا آزاد (رها) گردد”

cloud

Private Cloud چیست؟

رایانش ابری اختصاصی عموما” در بانکها، موسسات مالی و همچنین سازمان‌های بزرگ پیاده سازی شده و بطور اختصاصی از منابع زیرساختی سازمان متبوع استفاده می‌نماید. اهمیت فناوری رایانش ابر ختصاصی در کاهش هزینه، افزایش کارائی، امنیت و مدیریت بهتر منابع IT به قدری است که همکنون اکثر موسسات مالی و سازمانهای بزرگ دیتاسنتر خود را بفرم Private cloud درآوردند.

 

amarمهمترین مزایای پیاده سازی Private Cloud در سازمان شما:

۱- اشتراک گذاری منابع محاسباتی و افزایش کارائی                           ۲-کاهش هزینه‌های عملیاتی و پشتیبانی

۳-مدیریت و نظارت جامع و آسان منابع محاسباتی                               ۴-دسترسی آسان به منابع بصورت سلف سرویس

۵-افزایش زیاد ضریب دسترسی                                                     ۶-افزایش امنیت

۷-قابلیت Disaster Recovery در این ساختار                                       ۹-افزایش زیاد سرعت عمل و بسط پذیری آسان

cloud-company

  • مدلهای سرویس دهی Cloud در استاندارد به شکل زیر تعریف شده‌اند
  1. Infrastructure as a Service -IaaS در این مدل فناوری Cloud با اشتراک گذاری منابع محاسباتی مختلف (Resource Pooling)، مجموعه همگن و قدرتمندی را از منابع محاسباتی مجازی با ضریب دسترسی بسیار بالا بوجود می‌آورد و کاربران می‌توانند بصورت سلف سرویس منابع زیرساختی مورد نیاز خود را  تعریف و ایجاد نمایند.
  2. Platform as a Service -PaaS  در این مدل، مجموعه ای از منابع محاسباتی بعلاوه راه حل های نرم افزاری که معمولا شامل سیستم عامل، محیط های اجرای زبان های برنامه نویسی ، پایگاه داده و وب سرورها می باشد بعنوان سرویس در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌گیرد. مانند Google App Engine
  3. Software as a Service -SaaS در این مدل کاربران می‌توانند از applicationهای سرویس دهنده که بروی cloud اجرا شده‌اند استفاده کنند. مانند سرویس Gmail

iaas

  • Microsoft System Center چیست و چه کمکی به سازمان شما می کند؟

System Center متشکل از هفت پلتفرم بسیار توانمند می‌باشد که امکان نظارت و مدیریت جامع و موثر را (با در نظر گیری فاکتورهای امنیتی و بازیابی اطلاعات) بر منابع محاسباتی، رایانش ابری و کلاینتها فراهم می‌آورد.  پلتفرم‌های System Center قابلیت کارکرد انفرادی و یکپارچه را دارا می‌باشند. طبق ارزیابی‌های موسسه تحقیقات بازار  “Gartner” ، هریک از پلتفرم‌های System Center جزو پیشگامان “leader” در نوع خود می‌باشند.

systemcenter

 

  • System Center Virtual Machine Manager

پلتفرم بسیار توانمندی جهت پیاده سازی و مدیریت Private Cloud با قابلیت:
مجازی سازی و اشتراک گذاری منابع محاسبات (Resource-Pooling)، شبکه و ذخیره سازی
مدیریت محیط فناوری‌های مطرح مانند VMware/Citrix/Hyper-V
مدیریت و نظارت جامع، آسان و کارآمد از طریق یک کنسول واحد
مدیریت پویای ظرفیت و استفاده بهینه از تمامی منابع
مدیریت آسان منابع ذخیره سازی
مدیریت هوشمند مصرف انرژی
تسهیل و سرعت بخشی در ایجاد و استفاده از سرویسهای مرکزداده بصورت سلف سرویس

systemcenter

System Center App Controller

این پلتفرم یک واسط تحت وب بوده و به مسئولین نرم‌افزارها این امکان را می دهد تا علاوه بر رویت بهتر سرویس‌های خود و منابع مجازی مربوط به آنها،   بصورت سلف سرویس از امکانات Virtual Machine Manager برای توسعه نرم افزار و مدیریت منابع مجازی مربوطه استفاده نمایند.  همچنین بواسطه این پلتفرم امکان کپی نمودن نرم افزارها و انتقال آنها به محیط دیگر و یا پیاده سازی load Balancing به راحتی میسر می‌گردد.

مدیران سیستم می توانند با این ابزار بصورت Web Base زیر ساخت Cloud را مدیریت کنند

  • System Center Service Manager

این پلتفرم جهت  مدیریت یکپارچه خدمات فناوری اطلاعات بر پایه ITIL و MOF می‌باشد و توانایی یکپارچه‌سازی و هماهنگ نمودن  افراد، فرایندها و عملیات را در مجموعه System Center به منظور ارائه خدمات بصورت سلف سرویس و بصورت استاندارد (در قالب سرویس کاتالوگ) و بر پایه SLA برای مسئولین نرم‌افزارها و کاربران فراهم می‌آورد.

servicemanager

  1. مدیت رخدادها (Incident Management)
  2. مدیریت تغییرات (Change Management)
  3. مدیریت مشکلات (Problem Management)
  4. مدیریت درخواست سرویس (Service Request Management)
  5. امکان مدیریت هزینه خدمات و اتصال کامل به ماژول GRC
  • System Center Operation Manager

این پلتفرم یک ساختار مانیتورینگ جامع و بسیار توانمند برای پایش و نظارت رایانش ابری، تجهیزات فیزیکال و مجازی با قابلیت‌های زیر می‌باشد:

  1. پایش کلیه تجیهزات (کلاینت ها، سرورها و تجهیزات شبکه فیزیکی و مجازی مانند روترهای مجازی و…)
  2. پایش و تشخیص مشکلات سیستمهای عامل (ویندوز، لینوکس، یونیکس)
  3. پایش صحت عملکرد، پیشبینی کارائی و دسترس پذیری نرم‌افزارهای بحرانی و همچنین تعیین وابستگی آنها به سایر اجزاء شبکه و تشخیص دقیق مشکلات نرم‌افزارها شامل Code errors
    گزارشات بسیار متنوع و دلخواه از موارد فوق

با توجه به جامعیت و کارائی این پلتفرم اکثر کمپانی‌های مطرح مانند Cisco, Juniper, HP, IBM,… ماژول هائی را برای ارتباط محصولات خود با پلتفرم Operation Manager ایجاد نموده‌اند.

scom

  • System Center Data Protection Manager

جهت تهیه نسخه پشتیبان، بازیابی اطلاعات و Disaster Recovery مورد استفاده قرار می گیرد

  1. مدیریت جامع Backup و Recovery بصورت مرکزی از طریق کنسول واحد
  2. قابلیت انجام امور بصورت خودکار ، تعریف اولویت بر اساس SLA، تعریف سطح دسترسی و ارسال دیتا به Offsite
  3. تهیه نسخه پشتیبان و بازیابی اطلاعات از Windows Server و سرویس‌های حیاتی سازمان SharePoint, SQL Server, Exchange Server, Active Directory, File Server,…

scdpm

  • System center Configuration Manager

پلتفرمی جهت مدیریت و امنیت جامع تجهیزاتی که کاربران برای ارتباط با منابع IT سازمان بکار می‌برند. مانند Tablet, SmartPhone, Lapotop, Desktop, ThinClient, VirtualDesktop پشتیبانی از WindowsRT, WindowsPhone, iOS, Android
اعمال خودکار سیاستهای امنیتی با توجه به هویت کاربران، نوع تجهیزات مورد استفاده آنها، محل استفاده و نوع ارتباط تجهیزات با شبکه بروز رسانی کلاینتها و سیستمهای عامل Windows, Linux, Unix،
این پلتفرم به همراه ماژول EndPoint Protection 2012 مجموعه بسیار توانمندی را جهت مدیریت و امنیت کلاینتها (از طریق یک کنسول واحد) بوجود می‌آورد.

۱- نصب وصله‌ها و اعمال سیاستهای امنیتی بصورت متمرکز                           ۲-مدیریت فایروالهای ویندوز                         ۳-تشخیص تهدیدات بصورت کارآمد و بسیار دقیق از طریق AntiMalware engine

sccm

  • System Center Orchestration

این پلتفرم جهت اتوماسیون فرایندهای مرکزداده و System Center بوده و نقش بسیار مهمی را در ارائه خدمات استاندارد، سریع و قابل اطمینان ایفا می‌نماید. این پلتفرم دارای گردش‌کارهای استاندارد و از پیش تعریف شده متعددی برای مدیریت خدمات، مانیتورینگ، ،مدیریت پیکربندی و وصله های نرم افزاری بوده  و امکان تعریف فرایندهای جدید را نیز بسادگی فراهم میکند. از نکات مهم آن همخوانی با محصولات اکثر کمپانی مطرح از جمله IBM, HP, VMware, BMC,    می‌باشد که امکان ارتباط موثر آنها را با Orchestrator فراهم می‌آورد

orch

شکل مقابل ارتباط و تعامل پلتفرم‌های System Center را با یکدیگر در ۳ لایه شامل مدیریت برنامه های کاربردی، اتوماسیون و ارائه خدمات، و مدیریت زیرساخت نشان می‌دهد. مجموعه سیستم سنتر ساختار جامعی‌است که پیاده سازی صحیح آن منجر به افزایش کارائی، مدیریت بهتر، سرعت عمل بیشتر،  امنیت بالاتر و ضریب دسترسی بیشتر بر منابع محاسباتی خواهد شد. ولی پیاده سازی کامل پلتفرم‌ها وتعامل صحیح آنها جهت استفاده از حداکثر امکانات نیازمند دانش فنی، تجربه مورد نیاز و طی نمودن گامهای مربوطه می‌باشد.

integration

 

نظر شما درباره Microsoft System Center چیست؟

نویسنده : مهندس محمد آجورلو

 

دانلود

۰ دیدگاه

دیدگاهی بنویسید