آموزش نصب و راه اندازی ESXi

آموزش نصب و راه اندازی ESXi از صفر

در این مقاله تخصصی با آموزش نصب و راه اندازی ESXi آشنا می‌شوید.

برای نصب در صورتی که در محیط آزمایشگاهی از نرم افزار VMware Workstation استفاده میکنید، ابتدا یک VM میسازید با minimum Requirement ها که برای اینکار به حداقل دو CPU ی تک Core و یک RAM ئه حداقل 6GB نیاز دارید. سپس:

1

کارت شبکه را باید در حالت VMnet1 قرار دهید. شما وقتی نرم افزار VMware Workstation را نصب میکنید دوتا کارت شبکه (مجازی) به کارت شبکه های کامپیوترتان اضافه میشود.

2

 VM ای که ساختیم  به VMnet1 وصل شود. در تصویر بالا هم که مشاهده میکنید VMnet1 را داریم. این یعنی اگر ما روی این کارت شبکه IP ست کنیم در نهایت با این VM ای که به VMnet1 متصل شده است میتوانیم ارتباط داشته باشیم. در انتها فایل iso ی ESXi را میدهیم و ماشین را Start میکنیم تا فرآیند نصب را شرح دهیم.

3

در اینجا نکته ای وجود دارد و آن هم کلمه ی Standard است. شرکت VMware، Image ئه مربوط به ESX رو به صورت Standard، Release میکند. شرکت ها و Vendor های تولید کننده ی سخت افزار مثل HP، Dell، Cisco و .. میان این نسخه استاندارد و original رو از VMware میگیرند و Driver های سخت افزاری مربوط به خودشون رو در این Image ئه Standard، Inject میکنند. بدین ترتیب اگر ما از روی image ئه esxi 6.5 ئه HP بخواهیم ESXi را روی سرور های HP نصب کنیم در فرآیند نصب ESX درایور های مربوط به آن سخت افزار هم با esx نصب میشود. پس توصیه میشود روی هر سخت افزاری که میخواهید ESXi را نصب کنید Image مربوط به همان کمپانی را نصب کنید. ما در همینجا گزینه ی اول را انتخاب میکنیم و صبر میکنیم تا مراحل اولیه ی نصب سپری شود.

4

5

6

در این مرحله باید دیسکی که قرار است ESX روی آن نصب شود را انتخاب کنیم. ما یک دیسک بیشتر نداریم و همان است که وقتی VM را میساختیم بهش دادیم. همین دیسک را انتخاب میکنیم.

7

زبان را  همان حالت Default که انگلیسی هست انتخاب میکنیم. Enter میکنیم.

8

این پسورد، پسورد کاربر Root روی VMware میشود. کاربر Root معادل Administrator در ویندوز است و بالاترین سطح دسترسی را دارد. شرکت  VMware هیچ داکیومنت رسمی ای براینکه اگر پسورد Root را فراموش کنید باید چی کار کنید اعلام نکرده است.

9

Warning ای که اینجا داده است این است که این دیسک Repartition خواهد شد یعنی دیتاهای قبلی که روی آن وجود داشته پاک خواهد شد. پس دیسکی را باید برای اینکار انتخاب کنید که دیتایی روی آن ندارید.

بعد از اینکه مراحل Installation انجام شد:

10

Enter میکنیم تا سیستم Restart شود. بعد از اینکه ESX بوت شد، وارد یک محیطی میشود به نام dcui. ما از طریق dcui میتوانیم یک سری Configuration های ابتدایی را روی VM مان انجام دهیم. کانفیگ هایی مثل اینکه IP و DNS و اسم  سیستم  و .. . سیستم بالا می آید:

11

در اینجا دوتا کلید کنترلی داریم. ما F2 میزنیم.

12

Username و Password ئه Root را میدهیم.

13

اولین قسمتی که باید سراغ آن برویم:

14

15

کارت های شبکه ی فیزیکی ای که روی این ESX است در قسمت Network Adapter دیده میشود.

16

در حال حاضر  یک کارت شبکه فیزیکی بیشتر نداریم. اگر قرار است ترافیک مدیریتی که از طریق این کارت شبکه با ESX تبادل میشود در یک VLAN خاصی باشد در قسمت VLAN آن را ست میکنیم که این کارت شبکه در کدام VLAN قرار دارد.

17

18

19

اینجا جایی است که تنظیمات IP Address را باید انجام دهیم. همانطور که میبینید IP به صورت پیش فرض به صورت Dynamically ست شده است. قطعا شما در سرورهای ESX تان IP را به صورت Static تعریف میکنید.

20

IPv6 رو فعلا نیازی نداریم پس آن را Disable میکنیم.

21

22

آن چیزی که اینجا خیلی مهم است Hostname است. Hostname اسم کامپیوتری که روی آن ESX نصب شده را مشخص میکند. ما اسم آن را ESX1 میگذاریم.

23

شما در سازمان خود Suffix ئه DNS ای دارید که برای اینکه بتوانید با Active Directory ارتباط برقرار کنید اینجا آن Suffix را وارد میکنید.

در نهایت که کانفیگ تمام میشود Esc را میزنیم تا از این مرحله خارج شویم.

24

سیستم نیاز دارد تا یکبار Restart شود. علت این Restart این است که ما IPv6 را روی این ESX ، Disable کردیم. Disable/Enable شدن IPv6 روی ESX نیاز به Restart دارد.

حالا ما در ادامه باید به این ESX بتوانیم متصل شویم و کنسول آن را بگیریم. در نسخه ی VMware 6.5 تنها راه مدیریت سرور از طریق کنسول های Web Base هست. یعنی شما باید با Browser خود وصلمیشوید به IP ای که برای ESX ست کردید و به آن متصل شوید. تا قبل از نسخه 6.5 این کارها با نرم افزار VMware Vsphere Client انجام میشود.

25

26

27

مقاله آموزش نصب و راه اندازی ESXi نویسنده:مهندس محمد آجورلو

admin

    دیدگاه‌ها