معرفی و قابلیت های SYSTEM CENTER OPERATION MANAGER (بخش چهارم)
معرفی و قابلیت های SYSTEM CENTER OPERATION MANAGER
برای مطالعه بخش سوم معرفی و قابلیت های SYSTEM CENTER OPERATION MANAGER اینجا کیلیک کنید.
3-1-2 ) امکان شناسائی و گروه بندی تجهیزات به صورت Inventory
گروه بندی تجهیزات و سرویسها
یکی از امکانات Operation Manager ایجاد inventory های اتوماتیک و هوشمند میباشد تا بتوان براحتی سرویس ها و تجهیزات شبکه ای را گروه بندی نمود، البته این امکان برای مدیران شبکه نیز در دسترس میباشد تا در صورت نیاز بتوانند خود نیز اقدام به گروه بندی سرویسها و تجهیزات نمایند.
در واقع پس از Discover نمودن سرویس با تجهیزات مورد نظر، این دسته بندی بصورت اتوماتیک صورت می پذیرد .
4-1-2 ) امکان برطرف سازی هشدارهای خرابی( Acknowledge) در نرم افزار مانیتورینگ
5-1-2 ) ثبت وقایع و نگهداری Event مربوطه به صورت اتوماتیک(Historical)
در خصوص بخش ثبت وقایع و نگهداری Event ها و همچنین بخش بر طرف سازی هشدارها پیشتر در بخش های 9-1 و 11-1 توضیحات تکمیلی ارایه شده است .
6-1-2 ) نمایش فرآیند خرابی ها بر اساس دامنه قابل تغییر زمانی (N) Top
با توجه به قابلیت نمایش State Change Event در منوهای کنسول مدیریتی Operation Manager این امکان وجود دارد که بتوان فرآیند خرابی ها را بر اساس آیتم های متفاوت دسته بندی نمود.
7-1-2 ) گزارش خرابی ها با ترتیب بیشترین تکرار، خرابی های اخیر بر اساس تاریخ، نوع و مدل تجهیزات، با گروه بندی قابل تنظیم و امکان تنظیم یک دامنه زمانی.
در خصوص این بخش میتوان گزارشهای تهیه شده در حوزههای مختلف را بر اساس تعداد دفعات Down شدن یا خطاهای ارسالی از سمت تجهیزات دسته بندی نمود.
8-1-2 ) توانایی تحلیل رخدادها و تشخیص روابط میان آنها (Event Correlation) و هزینه های متحمل
نرم افزار Operation Manager با دارا بودن قابلیت بسیار کابردی به نام Dependency Monitoring امکان Even Correlation را به بهترین شکل ممکن فراهم مینماید.
در واقع Dependency Monitoring این امکان را به مدیران شبکه میدهد تا Health ی یک سرویس یا Device را که در گرو عملکرد مناسب اجزای دیگری نیز میباشد، Correlate نموده و تمامی اجزای وابسته را مانیتور نماید تا از صحت عملکرد سرویس اصلی مطلع شود.
9-1-2 ) گزارشات دسترس پذیری Availability
با توجه به اینکه Operaion Manager یک نرم افزار مانیتورینگ end-to-end میباشد این امکان را برای مدیران شبکه فراهم میسازد که بتوانند با بهره گیری از سرویس قدرتمند Reporting ، گزارشهایی مبتنی بر Alert های ایجاد شده برا اساس در دسترس بودن، کارایی و تعداد دفعات up بودن تجهیزات، تهیه و دسته بندی نمایند.
10-1-2 ) توانائی مانیتورینگ و مدیریت سیستم ها فارغ از مکان جغرافیایی آنها.
Operation Manager یک نرم افزار جامع مانیتورینگ میباشد که مدیران را در جهت مانیتور کردن سرویس ها، نرم افزار ها و دستگاه های سخت افزاری توسط یک کنسول مدیریتی واحد ، فارغ از مکان جغرافیایی آنها یاری می رساند. مدیران می توانند دیدی سریع در ارتباط با وضعیت محیط IT سازمان و سرویس های در حال اجرا بر روی سیستم های گوناگون و همچنین حجم کاری ایجاد شده با استفاده از View های مختلف حاصل نمایند.
2-2 ) مدیریت کیفیت پهنای باند
- آنالیز پروتکل ها و میزان استفاده هر کدام از پروتکل ها
- امکان اعمال سیاست تخصیص پهنای باند به پروتکل ها
- ذخیره لاگ میزان استفاده پروتکل های مختلف از پهنای باند
- گزارش از میزان پهنای باند در بازه ای مشخص
با توجه به توضیحاتی که در ابتدای این سند ارایه گردید، سیستمهای مانیتورینگ به منظور اعمال تنظیمات، طراحی نشده اند بلکه این سیستم ها توانایی پایش و مانیتورینگ شبکه و سیستمها را بعهده دارند لذا جهت اعمال تنظیمات در زمینه Configuration باید به نرم افزارهای تخصصی مربوطه مراجعه نمود.
3-2 ) قابلیتهای عملیاتی نرم افزار سیستم جامع مانیتورینگ در حوزه مدیریت شبکه
1-3-2 ) سنجش عملکرد سیستم ها شامل Jitter،Loss ، Delay بر اساس پارامترهای مختلف اندازه گیری ( ICMP، jitte، UDP، Connect، TCP ) و در فواصل مشخص زمانی و ارائه گزارشهای گرافیکی بر اساس لینک های ارتباظی و نیز تجهیزات مورد نظر .
2-3-2 ) سنجش توان پردازشی منابع سیستم در ساعات، و یا روزهای قابل تنظیم و در فواصل زمانی قابل تنظیم ( مانند Interfae packet/ sec input )
با توجه به توضیحاتی که پیشتر در این خصوص ارایه شد، جهت استفاده از این امکان می بایست MP لازمه را برای تجهیزات مورد نظر تهیه و راه اندازی نمود.
3-3-2 ) امکان تشخیص میزان ترکم یا Congested بودن هر لینک ارتباطی و ارائه یکView گرافیکی رنگی بر اساس درصد استفاده از لینک ارتباطی . ( قابلیت تعریف حداقل 5 سطح یا Level با رنگهای مختلف .
4-3-2 ) پشتیبانی از IP SLA شرکت Cisco
5-3-2 ) قدرت کشف اتوماتیک تجهیزات با پروتکل های متداول از قبیل MAC Table،ICMP etc،
CDP Routing Protocol ، ARP )
6-3-2 ) قابلیت کشف تجهیزات شبکه و ارتباط مابین تجهیزات و اجزای تشکیل دهنده تجهیزات
با توجه به توضیحاتی که در بند 15-1 در خصوص مانیتورینگ بصورت Agenless و Agentbase بیان شد، این بخش با استفاده از پروتکل های استاندارد نظیر SNMP , ICMP و… قابل Discovery و پشتیبانی میباشد.
10-3-2 ) قابلیت پشتیبانی از Flowmonitoring ( مانند عملکرد Netflow قابلیت تحلیل ترافیک) را داشته باشد.
11-3-2 ) ساختار مدیریت نرم افزار به گونه ای باشد که قابلیت مانیتورینگ حداقل 15000 تجهیزات شبکه را داشته باشد. ( لینکهای زمینی و هوایی شامل تجهیزات مودم و سوئیچ و روتر)با توجه به جامعیت مانیتورینگ Operateion Manager، همانطور که بیان شد این نرم افزار میتواند در لایه های مختلف و در سطح Enterprise به پایش تجهیزات و سرویس ها بپردازد.
12-3-2 ) قابلیت Configuration Management به طوریکه بتوان از تجهیزات شبکه از طریق Scheduling پشتیبان گیری، ذخیریه سازی، پیکر بندی و بازیابی کرد.
شایان ذکر است با توجه به اینکه عنوان مناقصه مانیتورینگ میباشد، اعمال تنظیمات در حیطه توانایی های نرم افزار مانیتورینگ نمیباشد.
13-3-2 ) قابلیت مانیتورینگ شبکه VOIP (voice over IP ) را داشته باشد.
جهت پایش تجهیزات می بایست MP لازمه را برای آن تهیه و راه اندازی نمود. البته با توجه به توضیحاتی که پیشتر در این خصوص ارایه شد این امکان در صورتی میسر میشود که کمپانی مورد نظر ( VOIP ) MP مربوطه را به بازار عرضه کرده باشد.
3) مدیریت برنامههای کاربردی
1-3) امکان پایش کیفیت پاسخگوئی برنامه های کاربردی به منظور اطمینان از برآورده شدن توقعات.
2-3) پایش سرورهای تحت وب، سرورهای J2EE و منابع برنامه های کاربردی
3-3) امکان مانیتورینگ از راه دور سرورهای تحت وب و J2EE و سکوهای نرم افزاری Apache و iPlanet
Operation Manager قابلیت مانیتورینگ سیستمهای تحت وب، سیستمهای عامل،سکوهای نرم افزاری، برنامههای کاربردی، شبکه، سخت افزار کلاینتها و سیستم عامل آنها را به همراه Application Performance Monitoring دارد.
علاوه بر قابلیت کامل APM این پلتفرم بر روی برنامههای کار بردی تحت .NET امکان APM بر روی برنامههای کاربردی تحت Java EE نیز وجود دارد.
4-3) فراهم سازی داشبورد اطلاعات لحظه ای برنامه های کاربردی با امکان رفع اشکال فوری.
یکی از مزایای جالب Operation Manager امکان ایجاد داشبورها و ویجت های متنوع بر اساس سرویسها و تجهیزات مورد پایش در شبکه سازمان میباشد که بطور لحظه ای امکان مدیریت یکپارچه را برای مدیران مهیا مینماید.
5-3) امکان پایش دسترسی و کارائی بانک های اطلاعاتی در سطوح مختلف
همانطور که در توضیحات معرفی نرم افزار بیان شد امکان پایش کارایی امکانات بانک های اطلاعاتی با تهیه و نصب MP مربوطه و اعمال تنظیمات پیشرفته روی آن میسر میباشد.
6-3) امکان مشاهده جریان تراکنش ها و قابلیت اندازه گیری آنها
با توجه به توضیحات ارایه شده در بند 11-1 چنین قابلیتی در نرم افزار Operation Manager وجود دارد.
7-3) امکان پایش میزان دسترسی و پایداری زیر ساخت عملیاتی برنامه های کاربردی
8-3) توانائی تحلیل کارائی برنامه های کاربردی
9-3) افزایش دسترس پذیری برنامه های کاربردی در جهت افزایش رضایت کاربران
10-3) توانائی کاهش میانگین زمانی بروز اختلال MTBF و میانگین زمان رفع اختلال MTTR
11-3) ارایه توانمندی پیش بینی ظرفیت و سطح کارائی بر مبنای سیر وقایع و اعمال سیاست های گسترش
Operation Manager میتواند با توجه به میزان استفاده منابع سخت افزاری بر روی سرویس ها و با توجه به میزان Load سرویس در شرایط جاری وضعیت سرویس را در چند روز آینده پیش بینی نماید(بطو مثال اگر سیستم با چنین وضعیتی ادامه دهد در دو ماه آینده دچار مشکل میشود)
12-3) امکان پیش بینی نرخ مصرف منابع در محیط های توزیع شده
4) مدیریت برنامههای کاربردی
1-4) توانایی مشاهده کلیه رخدادهایی که در زیر ساخت عملیاتی در جریان باشد.
با توجه به توضیحاتی که پیشتر بیان شد،Operation Manager این امکان را دارد که بر اساس MP های مرتبط با تجهیزات زیر ساختی رخدادهای مربوطه را پایش نماید. (لازم به ذکر میباشد تمام شرکتهای بزرگ دنیا همانند IBM,Cisco,Juniper,… اقدام به تولید MP های لازمه جهت مانیتورینگ برای سیستم جامع Operatin Manager نموده اند تا در تمامی سطوح امکان مانیتورینگ به بهترین شکل مهیا باشد
2-4) امکان تعریف شاخص های کلیدی کارائی KPI در جهت پایش و تحلیل سطح سرویس .
3-4) توانایی کنترل قابلیت های زیر ساخت در وضعیت مطلوب از طریق اعمال سیاستهای دوره ای.
با توجه به توضیحات ارایه شده در بند معرفی سرویس چنین قابلیتی در نرم افزار Operation Manager با نصب MP میسر میباشد.
4-4) توانایی خودکار سازی فرایند مدیریت زیر ساخت در حال گسترش با رعایت هزینه های کلی مالکیت.
5-4) امکان جمع آوری لاگ سیستمها به صورت متمرکز باید وجود داشته باشد.
Audit Collection Service (ACS) یکی از Component هایی است که به صورت اختیاری بر روی Operation Manager نصب می شود و عمدتا در بحث جمعآوری لاگ های امنیتی ایفای نقش می کند. ACS تمام Security Events و لاگهای حیاتی را به صورت متمرکز از سیستم های تحت مدیریت جمع آوری می کند.
ادامه دارد ….
نویسنده : مهندس محمد آجورلو
pingback معرفی و قابلیت های SYSTEM CENTER OPERATION MANAGER (بخش پنجم) - گروه آموزشی AdminPro
pingback معرفی و قابلیت های SYSTEM CENTER OPERATION MANAGER(بخش سوم) - گروه آموزشی AdminPro