معرفی و قابلیت های System Center Operation Manager(بخش دوم)
معرفی و قابلیت های System Center Operation Manager
برای مطالعه بخش اول معرفی و قابلیت های SYSTEM CENTER OPERATION MANAGER اینجا کیلیک کنید.
4-1 ) ارایه گزارش وضعیت سیستمهای تحت پایش از طریق کنسول مدیریتی یکپارچه بصورت گرافیکی
یکی از مزایای جالب Operation Manager امکان ایجاد داشبورها و ویجت های متنوع بر اساس سرویسها و تجهیزات مورد پایش در شبکه سازمان میباشد که امکان مدیریت یکپارچه بصورت گرافیکی را برای مدیران مهیا مینماید .
5-1 ) امکان دسترسی از راه دور به کنسول مدیریتی یکپارچه
Operation Manager به منظوردسترسی یکپارچه به صورت محلی و راه دور و همچنین تعریف سطوح متفاوت دسترسی ، دارای کنسول مدیریتی تحت وب میباشد. این کنسول امکان دسترسی مدیران را فارغ از وابستگی به مکان فیزیکی خاص حتی از طریق بستر اینترنت میتواند مهیا کند.
6-1 ) امکان تعریف سطوح متفاوت دسترسی به کنسول مدیریتی یکپارچه .
این امکان در توضیحات بند 2-1 بطور کامل بیان شده است.
7-1 ) امکان طبقه بندی رخدادها و تعریف سیاستهای رفتاری خاص به هنگام وقوع رخدادهای خاص
یکی دیگر از قابلیتهای سیستماتیک Operation Manager امکان طبقه بندی رخدادها و تعریف سیاستهای رفتاری به هنگام وقوع رخدادهای خاص در قالب Task ها و Ruleهای مدیریتی در شبکه میباشد که به قابلیتهای مذکور Aggregate Monitoring اطلاق میشود.
Aggregate Monitoring میتواند بصورت کاملاً طبقه بندی شده و مدون در فراهم کردن وضعیت سلامت کلی سیستم نقش بسزایی را ایفا نماید.
8-1 ) امکان تحلیل ظرفیت و کارائی سیستمها بر اساس اطلاعات تاریخی جمع آوری شده و شناسائی نقاط بحرانی.
تحلیل ظرفیت و کارایی
سیستم مانیتورینگ Operation Manager به بهترین شکل توانایی پایش ظرفیت و کارایی سیستمها را دارا میباشد (Capacity Management) این سیستم با بکارگیری قابلیتهایی همانند Performance Monitoring و Dependency Monitoring امکان نگهداری طولانی مدت رخدادها بمنظور تهیه گزارش بر اساس اطلاعات تاریخی جمعآوری شده را مهیا میسازد.
9-1 ) توانائی تجزیه و تحلیل رخدادهای بوقوع پیوسته در سیستم ها در سطح سخت افزار و سیستم عامل و ارایه راهکار مناسب جهت پیشگیری از وقوع مجدد رخدادهای ناخواسته.
بهره وری از پایگاه دانش (Knowledge Base)
Operation Manager بر اساس Rule ها، Monitor ها و Alert ها دارای Knowledge می باشد که مدیر سیستم را در تجزیه و تحلیل رخدادهای بوقوع پیوسته در سطح سختافزار و سیستم عامل راهنمایی مینماید. این ویژگی کلیدی قابلیت ارایه راهکارهای مناسب جهت پیشگیری از وقوع مجدد اختلالات احتمالی در آینده را به مدیران شبکه میدهد.
Knowledge ها به دو دسته Product Knowledge و Company Knowledge تقسیم می شوند، Product Knowledge در داخل Rule و یا Monitor، Embedded شده اند. در صورتیکه Company Knowledge توسط Management Group Administrator به منظور گسترش اطلاعات عیب یابی و فراهم کردن اطلاعات خاص شرکت برای اپراتورها اضافه می شود.
10-1 ) هر بخش سیستم جامع قابلیت Event correlation را داشته باشد.
سیستم جامع Event Correlation
Even Correlation یا ایجاد همبستگی و یا ارتباط میان رخدادها یکی دیگر از قابلیتهایی میباشد که سیستمهای مانیتورینگ جامع میبایست دارا باشند ، از این رو نرم افزار Operation Manager با دارا بودن قابلیت بسیار کابردی به نام Dependency Monitoring این امکان را به بهترین شکل ممکن فراهم مینماید.
در واقع Dependency Monitoring این امکان را به مدیران شبکه میدهد تا Health ی یک سرویس را که در گرو عملکرد مناسب اجزای دیگری نیز میباشد، Correlate نموده و تمامی اجزای وابسته را مانیتور نماید تا از عملکرد سرویس اصلی مطلع شود.
برای مثال جهت مانیتورینگ مناسب سیستم Mailing بر اساس MS Exchange بر روی بستر اینترنت نمیتوان فقط به عملکرد صحیح MS Exchange اکتفاء نمود زیرا جهت در دسترس بودن این سرویس برای کاربران اینترنتی مجموعه ای از عملکرد های مناسب از جمله سرویسهای Active Directory, DNS, Firewall, internet WAN مورد نیاز میباشد، در چنین سناریویی Dependency Monitor میتواند تمام مسیر را پایش نموده و در صورت بروز مشکل در هر کدام یک از المانهای ذکر شده عملکرد
نا صحیح سرویس Exchange را به مدیران شبکه اطلاع دهد.
بدیهی است با چنین عملکرد بسیار کابردی Operation Manager ، مدیران براحتی میتوانند منشاء مشکل را پیدا نموده و آن را مرتفع نمایند.
ادامه دارد…
نویسنده : مهندس محمد آجورلو
pingback معرفی و قابلیت های System Center Operation Manager(بخش اول) - گروه آموزشی AdminPro
pingback https://adminpro.ir/----system-center-operation-manager-/(بخش سوم) - گروه آموزشی AdminPro